Kıdem Tazminatı Alma Şartları Nelerdir?, İstifa Eden İşçi Hangi Şartlarda Kıdem Tazminatı Alabilir?

Kimler tazminat alabilir?

Kıdem tazminatını aynı iş yerinde en az 1 yılı doldurmuş olan çalışanlar alabiliyor. 1 yılı doldurmamış çalışanlar ayrıldıklarında tazminat alamıyorlar.

Genel anlamıyla kıdem tazminatını alabilmek için kişinin kendi istek ve kusuru dışında işten çıkartılması gerekiyor. İşçi herhangi bir sebep olmadan istifa edip ayrılırsa o zaman kıdem tazminatı alamıyor.

KENDİSİ İSTİFA EDEN İŞÇİ KIDEM TAZMİNATI ALABİLİR Mİ?

Genel anlamıyla baktığınızda istifa edenler kıdem tazminatı alamaz. Ancak bunun istisnaları var.

• İş Kanunu 24. Maddede sayılan haklı fesih şartlarının oluşması durumunda istifa edenler tazminat alabiliyor.
  • Emekli olanlar kendi istekleriyle ayrılıp tazminat alabiliyor.
  • Zorunlu askerlik görevine gidenler ayrılıp tazminat alabiliyor.
  • Evliliğinin üzerinden 1 yıl geçene kadar ayrılan kadın çalışanlar tazminat alabiliyor.
  • 9 Eylül 1999 öncesi sigortalı olanlar SGK’dan 15 yıl 3.600 gün şartlarını tamamladıklarına dair yazı aldıktan sonra kendi istekleriyle ayrılıp tazminat alabiliyorlar.
  • Vefat halinde de yakınlarına tazminat ödeniyor.

KIDEM TAZMİNATI NASIL HESAPLANIR? GİYDİRİLMİŞ ÜCRET  NEDİR?

Kıdem tazminatı hesabı yapılırken işçinin çalıştığı süreye bakılıyor. Her yıl için son brüt maaşından bir maaş hesaplanıyor. Bir yılı tamamlamayan süreler de hesaba katılıyor. Yani 3 yıl çalışan ve brüt maaşı 3 bin lira olan bir çalışan 9 bin lira tazminat alıyor. Bu işçi 3 yıl 3 ay çalıştığında bu 3 aylık kısımda hesaba katılıyor ve tazminat miktarı 9 bin 750 liraya çıkıyor.

Kıdem tazminatında kullanılacak brüt ücret sadece maaştan oluşmuyor. Çalışana düzenli olarak sağlanan tüm para ve para ile ölçülebilen ödemeler (yol parası, yemek parası, düzenli ödenen ikramiyeler gibi) brüt ücrete ekleniyor. Örneğin brüt ücreti 3 bin lira olan bir çalışana her yıl 500 lira ikramiye ödeniyorsa brüt ücreti 3.500 lira olarak alınıp çalıştığı yıl ile çarpılıyor. Burada düzenli ödenmeyen mesai, prim gibi ödemeler dikkate alınmıyor.