Nesebin Düzeltilmesi Davası Hangi Şartlarda Açılır?

Bu soruyu somut bir olay üzerinden örneklendirerek cevaplamızda fayda olduğunu düşünüyorum:

“Evlilik yasal olarak devam ederken, kadın (K) evi terkediyor ve başka bir erkekle (E) evlilik dışı yaşamaya başlıyor. Erkek (E2) boşanma davası açıyor, mahkeme boşanmaya karar veriyor, karar kesinleşiyor, kararın kesinleşmesinden 6 ay sonra (Ç) dünyaya geliyor. (Ç) TMK 285 gereğince (E2) çocuğun babası olarak kaydediliyor. Ama gerçekte (Ç) nin babası (E2) değil, (E). Bu durumda (Ç)’nin Nufus Kaydı nasıl düzeltilir?”

Bu durumda (Ç)nin Nüfus Kaydının Düzeltilmesi İçin en pratik çözüm (E2) tarafından TMK 286 Gereğince “NESEBİN REDDİ DAVASI” açılmasıdır.
(E2) Koca, davayı, doğumu ve baba olmadığını veya ananın gebe kaldığı sırada başka bir erkek ile cinsel ilişkide bulunduğunu öğrendiği tarihten başlayarak bir yıl içinde açmak zorundadır. Peki Koca (E2) bu davayı açmaktan kaçınırsa çocuğun nüfus kaydı nasıl düzeltilebilir?

Bu durumda (Ç) Tmk 286/2 gereğince NESEBİN REDDİ DAVASI açma hakkına sahiptir. Çocuk (Ç) ergin olduğu tarihten başlayarak en geç bir yıl içinde dava açmak zorundadır.Gecikme haklı bir sebebe dayanıyorsa, bir yıllık süre bu sebebin ortadan kalktığı tarihte işlemeye başlar.

Cocuk (Ç) 18 yaşını doldurmadıysa, bu davayı açabilmesi için öncelikle çocuğa kayyum atanması ve tavanın kayyum tarafından anne ve babaya karşı açılması gerekmektedir.

Peki biyolojik baba (E) bu davayı açabilir mi?

Hayır TMK 286 maddeye göre bu davayı sadece Baba ve çocuk açabilir, Anne ve biyolojik babanın bu davayı açması yasa gereği mümkün değildir.

Avukat Mehmet Cansız